Hyppää sisältöön

Lapsen oikeudet lasten silmin 2024

Kyselyraportti 10–17-vuotiaille lapsen oikeuksista ja lasten tilanteesta Suomessa 2024.

Lastensuojelun Keskusliitto kysyi 10–17-vuotiailta lapsilta ja nuorilta heidän käsityksiään lapsen oikeuksista, osallisuudesta ja lasten tilanteesta Suomessa vuonna 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 920 vastaajaa (otos ei ole edustava). Lisätietoa kyselyn taustoista löydät artikkelin lopusta. Mitä lapset ja nuoret meille kertoivat?

Keskeisimmät huomiot:

Lasten maailma on muuttunut

10–17-vuotiaiden lasten ja nuorten ajatukset lasten tilanteesta Suomessa ovat aiempaa pessimistisempiä.

2024: 55 %

Enää 55 % lapsista ja nuorista näkee lasten tilanteen hyvänä. Vielä vuonna 2017 lasten tilannetta piti hyvänä suurin osa (71 %).

2017: 71 %

Mistä muutos lasten ajatuksissa saattaa johtua ja mitä sille voidaan tehdä? Löydät vinkkejä tilanteen parantamiseksi artikkelin lopusta.

69 %

Lapsen oikeudet tunnistetaan kohtuullisen hyvin. 69 % on kuullut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta. 62 % kyselyyn vastanneista muistaa, että omassa koulussa on käsitelty lapsen oikeuksia.

49 %

Lähes puolet (49 %) lapsista ja nuorista kokee, että heidän mielipidettään kysytään liian harvoin heitä koskevissa asioissa, ja 64 % tietää, että lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lasten mielipidettä tulisi kuulla heitä koskevassa päätöksenteossa.

68 %

Uusien asioiden oppiminen on lapsista ja nuorista pää­sääntöisesti kivaa. Tätä mieltä on 68 % vastaajista. Eniten he kokevat oppivansa kavereiltaan, perheeltään ja muilta läheisiltään, Internetistä sekä koulusta ja harrastuksista.

Lasten käsitys lasten tilanteesta Suomessa on synkentynyt

10–17-vuotiaiden lasten ja nuorten ajatukset lasten tilanteesta Suomessa ovat muuttuneet selvästi aiempaa kielteisemmiksi. Enää 55 % lapsista ja nuorista pitää lasten tilannetta hyvänä, kun vielä vuonna 2017 sitä piti hyvänä suurin osa (71 %) ja vuonna 2021 vielä 68 %. Ikäryhmien välillä ei ole suuria eroja, joskin vanhimmat vastaajat näkivät tilanteen hiukan muita kielteisemmin ja en osaa sanoa -vastausten määrä oli suurin nuorimmissa ikäryhmissä.

Muutos aiempiin vuosiin verrattuna on merkittävä, ja se tulee ottaa vakavasti. Tulos on hyvin samansuuntainen muiden tutkimusten ja selvitysten kanssa. Turun yliopiston tutkimuksen (2024, utu.fi) perusteella nuorten, etenkin tyttöjen, ahdistusoireet ovat nousseet merkittävästi. Nuorilla on aiempaa enemmän vaikeuksia mm. tunnetilojen hallinnassa, keskittymisessä, käyttäytymisessä ja muiden kanssa toimeen tulemisessa. Lapsiasiavaltuutetun toimiston selvityksen (2024, pdf) perusteella lapset kokevat maailman aiempaa turvattomammaksi. Pelastakaa Lapset ry:n Lapsen ääni -kyselyn (2024, pelastakaalapset.fi) mukaan lasten ja nuorten hyvinvointi jakautuu entistä voimakkaammin hyvin ja huonosti voiviin, ja erityisesti pienituloisissa perheissä lapset voivat huonosti. Myös Nuorisobarometrin (2023, pdf) perusteella 15–29-vuotiaiden tyytyväisyydessä elämäänsä on tapahtunut laskua.

2024: 55 %

10–17-vuotiaista lapsista ja nuorista piti lasten tilannetta Suomessa hyvänä.

2021: 68 %

10–17-vuotiaista lapsista ja nuorista piti lasten tilannetta Suomessa hyvänä.

2017: 71 %

10–17-vuotiaista lapsista ja nuorista piti lasten tilannetta Suomessa hyvänä.

Lasten ja nuorten pahaan oloon on puututtava

Lasten ja nuorten lisääntyvä paha olo on koko yhteiskuntaan pitkäaikaisesti vaikuttava ongelma, johon tulee vaikuttaa poliittisella päätöksenteolla.

Lapsiperheköyhyyttä on ehkäistävä riittävällä sosiaaliturvalla ja vanhempien työllisyyttä tukevilla palveluilla.

Lasten ja nuorten hyvinvointia tukevia ja syrjäytymistä ehkäiseviä päätöksiä tarvitaan välittömästi. Matalan kynnyksen avunsaanti on varmistettava ja lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen resurssit on turvattava.

Jokaisella lapsella ja nuorella on oltava elämässään turvallisia aikuisia, joilla on heille aikaa. Meidän on pystyttävä vastaamaan näihin hälyttäviin signaaleihin, tai hinta meille kaikille on korkea.

Ilman hyvinvoivia lapsia ja nuoria meillä ei ole tulevaisuutta. Ja ennen kaikkea: on meidän velvollisuutemme huolehtia lasten ja nuorten tulevaisuudesta.

Muutosilmiöt – mikä vaikuttaa lasten tilanteeseen?

Ilmastonmuutos huolettaa eniten

Lapsilta ja nuorilta kysyttiin näkemyksiä heidän toimintaympäristöään koskevista muutosilmiöistä. Kysytyt muutosilmiöt olivat kansainvälistyminen, digitalisaatio, kaupungistuminen, talouden korostuminen päätöksenteossa, ilmaston/ympäristön muutokset, epätasa-arvoisuuden lisääntyminen, väestön ikääntyminen ja monikulttuurisuus. Muutosilmiöt ovat samoja kuin vuosien 2017 ja 2021 kyselyissä, joten esimerkiksi pandemioita tai sodan uhkaa ei patteristossa ollut mukana. Muista tutkimuksista tiedetään kuitenkin, että nuorten ahdistusoireilulla on vahva yhteys näiden ulkoisten uhkien läsnäoloon (Turun yliopisto, 2024, utu.fi).

Tässä kyselyssä mukana olleista muutosilmiöistä lapset ja nuoret näkivät eniten mahdollisuutena monikulttuurisuuden (51 %), digitalisaation (44 %) ja kansainvälistymisen (35 %). Erityisesti pojat pitivät kuitenkin kasvavassa määrin kansainvälistymistä myös uhkana. Kun vielä vuonna 2017 40 % pojista piti kansainvälistymistä mahdollisuutena ja 23 % uhkana, piti sitä nyt mahdollisuutena 31 % ja uhkana 27 %.

Selvästi eniten uhkana pidettiin ilmastonmuutosta (61 %). Myös epätasa-arvoisuus (46 %) sekä talouden korostuminen päätöksenteossa (34 %) nähdään uhkina lasten tilanteelle. Muut tuoreet selvitykset antavat samansuuntaisia tuloksia. Euroopanlaajuiseen Europe Kids Want -kyselyyn (pdf) vastanneista lapsista 70 % oli huolissaan tai erittäin huolissaan ilmastonmuutoksesta ja 69 % mielestä poliitikot eivät tee tarpeeksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Nuorisobarometrin (pdf) mukaan epävarmuutta ja turvattomuutta aiheuttavat ilmastonmuutoksen (58 %) lisäksi hyvinvointipalvelujen tulevaisuus (58 %), nuorten syrjäytyminen (57 %), rasistinen väkivalta (40 %) sekä suomalaisten eriarvoistuminen (40 %).

Kysyttyjen muutosilmiöiden ulkopuolelta vastaajat arvioivat lasten asemaan vaikuttavan muun muassa ulkonäköpaineiden, kiusaamisen, rasismin, maahanmuuton, harrastusmahdollisuuksien puutteen sekä sosiaalisen median asettamat paineet. Eniten uhkia toimintaympäristössään yleensäkin näkivät kyselyn vanhimmat ikäryhmät eli 15–17-vuotiaat.

Uhkat:

61 % Ilmastonmuutos

46 % Epätasa-arvoisuus

34 % Talouden korostuminen päätöksenteossa

Mahdollisuudet:

51 % Monikulttuurisuus

44 % Digitalisaatio 

35 % Kansainvälistyminen 

""

Pojat, tytöt ja muut

Lasten ja nuorten välillä on isoja sukupuolikohtaisia eroja. Pojista 64 % näkee lasten tilanteen hyvänä, tytöistä 50 % ja muista vain 34 %. “Muut” pitää tässä sisällään sekä ne, jotka ilmoittivat sukupuolekseen “muu” (2 % kaikista vastaajista) että ne, jotka eivät halunneet ilmoittaa sukupuoltaan (4 %). Näistä vastaajista jopa 22 % ilmoittaa suoraan, ettei pidä lasten tilannetta Suomessa hyvänä.

Sukupuolten välillä on eroja siinä, miten lasten tilanteeseen vaikuttavat asiat ja megatrendit nähdään: esimerkiksi digitalisaation pojat näkevät selvästi muita ryhmiä vahvemmin mahdollisuudeksi (52 %; tytöt 37 %; muut 36 %). Monikulttuurisuuden puolestaan tytöt näkevät selvästi muita sukupuolia enemmän mahdollisuudeksi (60 %; pojat 40 %; muut 47 %) ja epätasa-arvoisuuden uhkaksi (54 %; pojat 37 %, muut 48 %). Tytöt ovat eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta, joskin sitä pitävät uhkana lasten tilanteelle pääsääntöisesti kaikki vastaajaryhmät (68 % tytöistä, 54 % pojista, 61 % muista). En osaa sanoa -vastauksia on melko paljon.

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla nuorilla on aiemmissa tutkimuksissa havaittu olevan muita nuoria enemmän hyvinvoinnin puutteita. Kouluterveyskyselyiden perusteella (pdf) sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret voivat muita huonommin. Havainnot ovat vahvistuneet THL:n Kouluterveyskyselyn aineiston jatkotutkimuksessa (2024, pdf) sekä tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin eri tekijöiden yhteyksiä transnuorten hyvinvointiin (2024, pdf).

Hyvinvointia parantavaksi voimavaraksi todettiin nuoria oikeudenmukaisesti kohtelevat ja aidosti kuuntelevat aikuiset kotona ja koulussa (THL 2024, thl.fi).

64 %

pojista näkee lasten tilanteen hyvänä.

50 %

tytöistä näkee lasten tilanteen hyvänä.

34 %

muista näkee lasten tilanteen hyvänä.

Kieliryhmien välillä on eroja

Myös kieliryhmien välillä on eroja. Ruotsinkieliset vastaajat näkevät lasten tilanteen huomattavasti valoisampana kuin suomenkieliset. Ruotsinkielisistä jopa 70 % pitää lasten tilannetta hyvänä, kun suomenkielisistä vastaajista näin ajattelee vain 53 %. Suomenkieliset lapset ja nuoret myös kokevat kautta linjan eri muutostekijöitä enemmän uhkiksi kuin ruotsinkieliset. Erityisen suuri ero on ilmastonmuutoksen osalta, jota suomenkielisistä lapsista ja nuorista 63 % pitää uhkana ja ruotsinkielisistä vain 50 %.

Myös THL raportoi Kouluterveyskyselyn tuloksia vuosilta 2019–2023 (thl.fi) ensimmäistä kertaa erikseen ruotsinkielisistä peruskouluista. Tulosten perusteella (pdf) ruotsinkielisten peruskoulujen oppilaat voivat suomenkielisten koulujen oppilaita paremmin koulussa, heitä kiusataan harvemmin ja he kokevat parempaa puheyhteyttä opettajien kanssa. Toisaalta ruotsinkieliset nuoret kokevat suomenkielisiä yleisemmin henkistä väkivaltaa vanhemman tai muun huolta pitävän aikuisen taholta ja pitävät keskusteluyhteyttään vanhempiin huonompana.

Lastensuojelun Keskusliiton kyselyssä kieliryhmien välillä ei ollut suurta eroa siinä, kuinka he kokevat voivansa vaikuttaa asioihin koulussa. Suomenkielisistä vastaajista 38 % ja ruotsinkielisistä vastaajista 39 % kokee voivansa vaikuttaa koulussa riittävästi. Toisaalta ruotsinkielisistä huomattavan paljon suurempi osuus (48 %) ei osannut vastata, kun taas suomenkielisistä suurempi osuus oli sitä mieltä, ettei vaikutusmahdollisuuksia ole (30 %). Molemmat vastaajaryhmät olivat sitä mieltä, että lasten mielipidettä ylipäätään kysytään liian harvoin heitä koskevissa asioissa (suomenkieliset 49 %, ruotsinkieliset 43 %).

Kyselyyn vastasi yhteensä 12 657 suomenkielistä ja yhteensä 2 263 ruotsinkielistä lasta ja nuorta.

70 %

Ruotsinkielisistä lapsista ja nuorista 70 % pitää lasten tilannetta hyvänä.

53 %

Suomenkielisistä lapsista ja nuorista 53 % pitää lasten tilannetta hyvänä.

YK:n lapsen oikeuksien sopimus

”Lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle
lapselle ilman minkäänlaista
lapsen, hänen vanhempiensa tai muun laillisen huoltajansa rotuun,
ihonväriin, sukupuoleen, kieleen,
uskontoon, poliittisiin tai muihin
mielipiteisiin, kansalliseen,
etniseen tai sosiaaliseen
alkuperään, varallisuuteen, vammaisuuteen, syntyperään tai
muuhun seikkaan perustuvaa
erottelua.”

– YK:n lapsen oikeuksien sopimus

Lapsen oikeuksien sopimus on
maailman laajimmin ratifioitu
ihmisoikeussopimus, ja se on
voimassa kaikissa YK-maissa Yhdysvaltoja lukuun ottamatta.

Sopimus on ollut Suomessa voimassa laintasoisena jo vuodesta 1991. Se tarkoittaa, että Suomen valtiolla on velvollisuus edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä viestiä sopimuksesta kansalaisille.

Lapsen oikeuksien sopimus muistetaan

Lapset ja nuoret tunnistavat YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen Suomessa kohtuullisen hyvin. 69 % kaikista kyselyyn vastanneista 10–17-vuotiaista on kuullut sopimuksesta, ja 62 % muistaa, että omassa koulussa on käsitelty lapsen oikeuksia. Suomen peruskoulujen osallistuminen Lapsen oikeuksien teemaviikolle (lapsenoikeuksienviikko.fi) on myös viime vuosina lisääntynyt ja vuonna 2023 jo lähes puolet peruskouluista osallistui teemaviikon viettoon erilaisilla tavoilla.

Lapsen oikeuksien sopimuksen tunnettuus ei ole muuttunut paljoa vuodesta 2021, jolloin sopimuksesta muisti kuulleensa 71 % vastaajista ja 63 % muisti lapsen oikeuksia käsitellyn koulussa. Vuonna 2017 vastaavat luvut olivat 56 % ja 42 %. Tytöistä lapsen oikeuksien sopimuksesta muistaa kuulleensa 72 %, pojista 66 % ja muista 59 %. Tytöt myös tunnistavat sen sisällön kautta linjan hieman muita paremmin. Tytöistä 64 % muistaa, että lapsen oikeuksien sopimusta on käsitelty omassa koulussa, pojista näin muistaa 61 % ja muista 50 %.

Ruotsinkieliset vastaajat muistavat suomenkielisiä paremmin kuulleensa YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta. Heistä jopa 78 % on kuullut siitä, kun suomenkielisillä vastaava lukema on 67 %. Silti suomenkielisistä oppilaista suurempi osuus tunnistaa, että lapsen oikeuksia on käsitelty omassa koulussa: suomenkielisistä vastaajista 62 % mielestä koulussa on käsitelty lapsen oikeuksia ja ruotsinkielisistä 59 % mielestä.

2024: 69 %

10-17-vuotiaista on kuullut Lapsen oikeuksien sopimuksesta

2021: 71 %

10-17-vuotiaista on kuullut Lapsen oikeuksien sopimuksesta

2017: 56 %

10-17-vuotiaista on kuullut Lapsen oikeuksien sopimuksesta

Mitä lapsen oikeuksiin kuuluu?

Vastaajilta kysyttiin viisi kysymystä siitä, mitä heidän mielestään lapsen oikeuksien sopimuksen sisältöön kuuluu.

74 %

Kysymyksistä parhaiten lapset ja nuoret tunnistivat, että sopimus suojaa lapsia väkivallalta ja hyväksikäytöltä (74 %) sekä turvaa lapsen oikeuden lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan (74 %).

64 %

Hiukan heikommin he tunnistivat, että lapsen oikeuksien sopimus myös kehottaa selvittämään lasten mielipiteen heitä koskevissa asioissa (64 %).

54 %

Vastauksissa ei ollut suurta eroa vuoden 2021 kyselyn tuloksiin. Vuoden 2017 kyselyyn verrattuna ero on suurempi – silloin ainoastaan 54 % arvioi, että lapsen oikeuksien sopimus käsittelee myös lasten näkemysten selvittämistä.

Apua ja tukea?

Kyselyssä kysyttiin, mihin lapset ja nuoret voivat olla yhteydessä, jos heidän oikeuksiaan on loukattu. “Luotettava aikuinen” on yksi yleisimmistä avovastauksista, jonka lapset antavat. Omat vanhemmat, poliisi, opettaja ja lastensuojelu näyttäytyvät lasten vastauksissa yleisesti tällaisina luotettavina aikuisina. Lapsiasiavaltuutettu, kuraattori, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja presidentti saavat myös ääniä. Someturva, Apuu-chat, hätänumero ja etoleyksin.fi tunnetaan hyvin. Muutaman kymmentä vastaajaa tietää myös, että YK:n lapsen oikeuksien komitealle voi tehdä valituksen.

Kaikkein yleisin vastaus on kuitenkin: en tiedä. Moni vastaa myös, ettei kerro kenellekään.

Aina lapsen oikeudet eivät toteudu, kotona tai koulussa tai muualla. Siksi on tärkeää, että lapset tuntevat omat oikeutensa sekä sen, miten he voivat toimia, jos niitä loukataan. Lapsen oikeuksien toteutumista seuraavat ja valvovat useat eri viranomaiset, mutta lapsi tarvitsee lähes aina aikuiselta tukea oikeuksiensa puolustamiseen. Siksi paitsi lasten, myös eri alojen ammattilaisten sekä vanhempien ja lapsen muiden läheisten on saatava tietoa lapsen oikeuksista ja oikeusturvakeinoista.

Mitä teen, kun lapsen oikeuksia loukataan?

Moni lapsi ja nuori ei tiedä, mihin ottaa yhteyttä, jos heidän oikeuksiaan on loukattu.

Lapsen oikeuksien komitea valvoo

YK:n lapsen oikeuksien komitea (lapsenoikeudet.fi) valvoo lapsen oikeuksien toteutumista. Yksittäisillä lapsilla tai lapsiryhmillä on mahdollisuus tehdä komitealle valitus, jos lapsen oikeuksia on loukattu ja kaikki kansalliset oikeussuojakeinot on käytetty.

Lapsen oikeuksien komitea on tarkastellut Suomen tilannetta viimeksi toukokuussa 2023, ja antanut suosituksia, joiden mukaan Suomen tulee toimia.

Komitean suositusten mukaan Suomen tulee mm.:

  • Kiinnittää huomiota erityisesti haavoittuvassa asemassa oleviin lapsiin, kuten sijaishuollossa eläviin lapsiin, turvapaikanhakija- ja pakolaislapsiin sekä vähemmistöihin kuuluviin lapsiin
  • Turvata lapsille riittävä toimeentulo välttämällä sosiaaliturvaetuuksien leikkauksia, jotka vaikuttavat köyhyys- ja syrjäytymisvaarassa oleviin lapsiin
  • Huomioida lasten ja nuorten näkemykset ilmastopolitiikassa sekä arvioida ilmastotoimien vaikutukset lapsen oikeuksien toteutumiseen
  • Varmistaa, ettei lapsia syrjitä tai kiusata (verkossakaan) ja huolehtia, että lapsilla on turvallisia tapoja kertoa, jos joku satuttaa tai kohtelee huonosti
  • Huolehtia, että lapset saavat apua myös mielen hyvinvointiin
    Varmistaa, että kaikissa kunnissa lapsilla on maksutonta vapaa-ajan tekemistä
  • Varmistaa, että kaikki lapset oppivat lapsen oikeuksista

Mahdollisuudet vaikuttaa

Kuuleeko koulu, kuuleeko opettaja?

YK:n lapsen oikeuksien sopimus takaa lapsille oikeuden osallisuuteen ja kuulluksi tulemiseen häntä koskevissa asioissa. Sopimus velvoittaa kaikkia viranomaisia, myös koulujen henkilökuntaa. Oikeus osallisuuteen tarkoittaa, että lapsen tai nuoren mielipide on otettava huomioon, kun häntä koskevia ratkaisuja tehdään. Se ei tarkoita, että lapset ja nuoret voisivat päättää asioistaan itse, vaan siihen sisältyy myös aikuisen velvollisuus ratkaista lasta koskeva asia hänen etunsa mukaisesti ja tarvittaessa perustella, jos ratkaisu ei ole lapsen toiveiden mukainen.

Kyselyn perusteella lapset ja nuoret kokevat laajalti, ettei heidän mielipidettään kuulla heitä koskevissa asioissa. Alakoululaisilla vaikuttaisi olevan vanhempia koululaisia positiivisempi käsitys mahdollisuuksistaan vaikuttaa ja tulla kuulluksi kouluympäristössä.

Pojat pitävät mahdollisuuksiaan vaikuttaa koulussa parempina kuin muut sukupuolet. 43 % kaikista pojista on sitä mieltä, että lapset voivat koulussa vaikuttaa riittävästi asioihin. Tytöistä näin arvioi 35 % ja muista 26 %.

Kouluterveyskyselyssä (2023) yläkouluikäisten vaikutusmahdollisuudet koulussa näyttäytyvät vielä heikompina. Vain 11 % kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaista piti siinä vaikuttamismahdollisuuksiaan koulussa hyvinä.

22 %

10–12-vuotiaista 22 % koki, ettei koulussa ole riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa. 44 %:n mielestä lasten ja nuorten mielipidettä ei kysytä riittävästi heitä koskevissa asioissa.

30 %

13–14-vuotiaista 30 % koki, ettei koulussa ole riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa. 49 %:n mielestä lasten ja nuorten mielipidettä ei kysytä riittävästi heitä koskevissa asioissa.

 

31 %

15–17-vuotiaista 31 % koki, ettei koulussa ole riittävästi mahdollisuuksia vaikuttaa. 54 %:n mielestä lasten ja nuorten mielipidettä ei kysytä riittävästi heitä koskevissa asioissa.

""

Oppiminen on kivaa!

Lapsuus on oppimisen aikaa. Jokainen lapsi ja nuori oppii harjoittelun, kokeilun ja esimerkin kautta jatkuvasti uutta. Nykylapset elävät maailmassa, joka vaatii jatkuvaa uuden oppimista ja adaptoitumista. OECD:n (2020) mukaan koulutus tapahtuu kaikkialla ja koska tahansa, eikä virallisen ja arkioppimisen välistä eroa enää ole. Merkitystään kasvattavat muutoksen hallinnan metataidot, kuten ongelmanratkaisutaidot, oppimiskyky sekä tiedon arviointi (Opetushallitus 2019).

Lapsen oikeuksien viestinnän teema on vuonna 2024 oikeus oppimiseen. Lapset ja nuoret kokevat kyselyn perusteella Suomessa laajalti oppimisen iloa. Suurimman osan (68 %) vastaajista mielestä uuden oppiminen on kivaa aina tai yleensä. Vain neljä prosenttia vastaa, ettei oppiminen ole kivaa.

YK:n lapsen oikeuksien komitean ensimmäinen yleiskommentti muistuttaa, että oppimista tapahtuu kaikkialla lapsen arjessa, eikä ainoastaan koulussa. Tämän hetken lapset ja nuoret tunnistavat tämän hyvin. He kertovat oppivansa eniten kavereiltaan (81 %), perheeltään ja muilta läheisiltään (78 %) sekä internetistä (73 %). 70 % pitää myös koulua ja harrastuksia keskeisimpinä oppimisen ympäristöinään.

Mitä oppiminen on?

Oppiminen on uusien tietojen ja taitojen tiedostettua tai tiedostamatonta omaksumista. Oppimisen ilo on innostusta uusia asioita kohtaan, kokeilemista ja tutkimista sekä halua ottaa selvää ja kehittyä. Oppiminen on helpompaa, kun asioita tehdään sisäisen motivaation ohjaamana.

Europe Kids Want -kyselyssä lapset ja nuoret pitivät tärkeimpinä asioina, joita koulussa voi oppia:

75 % Elämäntaitoja

67 % Digitaalisia taitoja

56 % Sosiaalisia taitoja

55 % Tunnetaitoja

Päätelmät: Mitä me voimme tehdä?

Tämän kyselyn tulokset on otettava vakavasti. Vaikka pelot ja ahdistuneisuus ovat lapsilla ja nuorilla tavallisia, ei niiden lisääntymistä voida kuitata ohimenevänä vaiheena tai merkityksettömänä. Lasten ja nuorten tulevaisuususkosta ja toiveikkuudesta on huolehdittava. Aikuisilla on valta vaikuttaa siihen, että seuraavan kerran, kun tätä kyselyä tehdään, lasten ja nuorten näkemys lasten tilanteesta Suomessa on taas parempi.

Toivoa on, paljonkin. Nuorten unelmat -selvityksestä (Lasten ja nuorten säätiö 2024, nuori.fi) käy ilmi, että 63 % yläkoululaisista uskoo saavuttavansa unelmansa. Meidän on tähdättävä siihen, että jokainen lapsi ja nuori uskoo omaan tulevaisuuteensa ja unelmiensa ja toiveidensa toteutumiseen. Sitä varten he tarvitsevat tietoa, rakkautta ja välittämistä, riittävän elintason sekä tunteen siitä, että heidät otetaan huomioon ja heitä kuullaan.

Lapset huomioivalla politiikalla ja päätöksenteolla on suuri merkitys sekä konkreettisesti että sen kautta, millaista viestiä se lapsille ja nuorille välittää. Tavalla, jolla lähellä olevat aikuiset – huoltajat, sukulaiset, opettajat ja muut lasten kanssa työskentelevät ammattilaiset – kohtaavat lapsen tai nuoren, on myös väliä. Yhdessä ne rakentavat lapselle turvallisuuden tunteen ja vaikuttavat siihen, miten hän näkee maailman ja oman paikkansa siinä. Jokainen aikuinen voi vaikuttaa.

Kaikkein keskeisintä on tämä: kuunnellaan lapsia ja nuoria heitä itseään ja heidän tulevaisuuttaan koskevissa asioissa. He ovat oman elämänsä asiantuntijoita. Ei vähätellä, ei puhuta päälle, ei oleteta. Kohdataan jokainen lapsi ja nuori ihmisenä, jonka mielipide on kiinnostava ja huolet todellisia. Kuten ne ovatkin.

""

Kyselyn taustatiedot

Lastensuojelun Keskusliitto on toteuttanut vuosina 2017, 2021 ja 2024 kyselyn 10–17-vuotiaille lapsen oikeuksista, toimintaympäristöstä ja osallisuudesta.

Kyselyillä on selvitetty lasten ja nuorten lapsen oikeuksien tuntemusta sekä mielipiteitä liittyen lapsen oikeuksien sopimukseen sekä lasten asemaan Suomessa.

Toteutus

Kyselyt toteutettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin kaikkiin suomen- ja ruotsinkielisiin ala- ja yläkouluihin.

Vastaajat

Vuonna 2024 kyselyyn vastasi yhteensä 14 920 vastaajaa. Kyselyn otos ei ole edustava. Vuonna 2017 kyselyyn vastasi yhteensä 4 588 vastaajaa, vuonna 2021 yhteensä 16 636 vastaajaa.

Vastaajien sukupuoli­jakauma ja taustatiedot olivat eri vuosina suunnilleen samat. Ikä­jakaumassa nuorempien vastaajien osuus on kokoajan hiukan kasvanut, mikä saattaa vaikuttaa tuloksiin jossain määrin.

Kiitämme yhteistyöstä kyselyä eteenpäin jakaneita kouluja ja opettajia sekä Opetushallitusta avusta kyselyn toteutuksessa.

Erityisesti kiitämme kyselyyn vastanneita
14 920 lasta ja nuorta!

Tekijät:

Teksti: Juuli Hurskainen
Toteutus: Auli Laine
Infograafit: Katri Koivunen, Juuli Hurskainen
Videot: Pexels (Pat Whelen, Tejinder Ladi photography,
Cottonbro studio, Artem Podrez)
Kuvat: Pexels (Ron Lach, Anna Shvets)

Sulje