Tarvitsemme asteittain kiristyvän vähimmäishenkilöstömitoituksen lastensuojeluun
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kuormitus on huolestuttanut jo pitkään useissa kunnissa ja julkisessa keskustelussa. Hallitusohjelmassa linjataan asteittain kiristyvästä vähimmäishenkilömitoituksesta, jonka perusteella yhdellä sosiaalityöntekijällä on lopulta enintään 30 asiakasta. Vierailijablogissamme tarvetta muutokselle avaavat kehittämispäälliköt Reetta Peltonen ja Pia Lahtinen Pesäpuu ry:stä.
Yksin työskentely ja vastuun kantaminen vaikeista päätöksistä on keskeinen kuormitusta lisäävä tekijä lastensuojelussa. Kuntien arvion mukaan moniammatillinen tiimityö vähentää tehokkaasti työkuormaa ja lisää lastensuojelutyön laatua. Jotta lastensuojelussa voidaan työskennellä inhimillisesti ja kestävällä tavalla, tulee varmistaa myös työntekijöiden riittävyys ja toisaalta työntekijöiden jaksaminen.
Kertoisitko kipeimmät ja tärkeimmät asiasi ventovieraalle?
Työntekijöiden kuormitus vaikuttaa myös siihen, että lastensuojelun työntekijät vaihtuvat usein. Pesäpuu ry julkaisi sijaishuollossa asuneiden ja asuvien nuorten kirjeistä 101 kirjettä -julkaisun. Siinä nuoret kuvaavat omakohtaisia kokemuksiaan lastensuojelusta ja sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuudesta.
“Kaipasin henkilöä, jolla olisi ollut aikaa tutustua muhun ja jolle olisin voinut kertoa kahestaan mua painaneita asioita esim. laitoksesta tai vanhemmista. Mun sossuilla ei kuitenkaan koskaan ollut aikaa tai sit se vaihtu, ku olisin kerännyt rohkeutta ja voimia vaatia. Eikä sossuilla ollut aikaa tukea mun vanhempiakaan ja vaikka olen täysi-ikäinen, kamppailemme samojen ongelmien kanssa edelleen.”
Työntekijävaihdosten takia vastuusosiaalityöntekijällä ei aina ole riittävää tietoa lapsen tai nuoren elämästä, mikä aiheuttaa pahimmillaan ylimääräistä kärsimystä lapselle tai nuorelle. On myös vaikea muodostaa luottamuksellista suhdetta omaan sosiaalityöntekijään, jos työntekijä vaihtuu jatkuvasti. Kertoisitko itse kipeimmät ja tärkeimmät asiasi ventovieraalle? Toimiva vuorovaikutussuhde edellyttää useita tapaamisia vuodessa, jossa työntekijällä on aikaa kohdata asiakkaansa.
Lastensuojelun kriisin ratkaisemiseen tarvitaan myös muita keinoja
Asiakasmitoitus on tärkeä askel kohti kestävämpää ja asiakaslähtöisempää lastensuojelua. Sillä myös varmistetaan lain edellyttämien määräaikojen ja lain hengen toteutuminen. Jotta asiakasmitoitus saadaan aikaiseksi, tarvitaan rahaa lisävakanssien perustamiseen.
Kunnat ovat taistelleet useita vuosikymmeniä lastensuojelun kriisissä. Se ei kuitenkaan ratkea pelkästään asiakasmitoituksen rajaamisella. Tarvitaan rakenteellisia muutoksia, jotka varmistavat riittävän palkkatason, perehdytyksen työtehtäviin, mahdollisuuden työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen sekä työpari-/tiimityöskentelyyn ja johdon tuen.
Tällä hetkellä asiakkaat ovat eriarvoisessa asemassa riippuen kunnasta, jossa asuvat. Kuntien palvelut sekä toimintatavat vaihtelevat keskenään suuresti. Myös työntekijäkohtaiset asiakasmäärät vaihtelevat.
Mielestämme vähimmäishenkilöstömitoitus hallitusohjelmassa on välttämätöntä, jotta lapsiperheet olisivat tasavertaisemmassa asemassa riippumatta asuinalueesta tai -kunnasta. Jokaisella lapsella ja perheellä on oikeus saada elämänsä kriiseissä tarvitsemaansa apua ja tukea.
Kehittämispäälliköt Reetta Peltonen ja Pia Lahtinen
#Munperheet – Kohti suunnitelmallista perheen jälleenyhdistämistä- hanke
Pesäpuu ry
Julkaisemme vuosi eduskuntavaalien jälkeen asiantuntijakirjoituksia muistuttaaksemme siitä, että hallitusohjelman kirjaukset lasten ja perheiden hyväksi eivät ole unohtuneet koronan aikana. Eriarvoisuutta vähentävä Kaikille eväät elämään -ohjelma järjestää tammikuussa 2021 Miten lasten ja perheiden asiat etenevät tällä hallituskaudella? -tilaisuuden samasta aiheesta.
Kommentit (0)