Hyppää sisältöön

Viestinnän vinkit lastensuojelun uudistajille

Lastensuojelu
Blogit
1.10.2024
Viestinnän vinkit lastensuojelun uudistajille

Mitä erityistä tulee ottaa huomioon, kun lastensuojelua uudistetaan hankkeessa? Katso alta kuusi vinkkiä hankeviestintään. Lopussa on myös linkkilista Lastensuojelun Keskusliiton asiantuntijoiden tuottamiin viestintää tukeviin materiaaleihin.

Tämän blogin kirjoitti viestintä- ja verkostokoordinaattori Marianne Peltoniemi SOILA, Sosiaaliset innovaatiot lastensuojelussa –koordinaatiohankkeesta. SOILA tukee lastensuojelun sosiaalisten innovaatioiden syntymistä sekä palveluiden uudistamiseen tähtääviä Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamia Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen -hankkeita. Lue viestinnän vinkit lastensuojelun uudistajille!

Riko hankekupla – ymmärtääkö kukaan?

Lastensuojelusta viestimisellä on nykypäivänä erittäin korostunut tehtävä: nuoret seuraavat ja keräävät tietoa käyttäen myös samoja somekanavia kuin ammattilaiset. Viestinnällä on tärkeä rooli luottamuksen luomisessa lastensuojelua kohtaan. Viestinnällä voi vaikuttaa ennakkoluulojen ja häpeän vähenemiseen. Viestintä voi vaikuttaa siihen, että ihmiset uskaltavat hakea apua ajoissa.  

Hankkeissa käy kuitenkin helposti niin, että hanke ajautuu omilla sanavalinnoillaan omaksi kuplakseen. Sellainen juontaa juurensa yleensä rahoittajan ja hankehallinnon välisiin dokumentteihin, joissa toimintasuunnitelmaa muotoiltiin pitkillä lauseilla ja monimutkaisilla hankekuvauksilla. Hankkeen nimikin saattaa hakupaperissa olla ihan tosi pitkä! Toimiiko se, kun on tarkoitus viestiä hankkeen tavoitteista, tekemisistä tai tuloksista yleisölle? Tai nuorille! Nimi kannattaa miettiä tarkkaan ja vaikkapa testata kohdeyleisöllä. 

Some ja kanavat – mikä on natiivipostaus?

Nykyään hankkeille ei välttämättä kannata enää perustaa omia somekanavia. Seuraajien saaminen niihin on haaste ja hankkeen loputtua kanava saattaa jäädä ”kummittelemaan”. Jos kuitenkin oma kanava päätetään perustaa, niin sitä voisi pitää ensisijaisena julkaisukanavana ns. natiivipostausten julkaisuun. Hankkeen taustaorganisaatioiden somekanavat ja muut yhteistyökumppanit voisivat jakaa hankkeen julkaisut omille kanavilleen. Tällaisesta jakamisesta algoritmit yleensä pitävät ja viestin näkyvyys moninkertaistuu. 

Yhteiskunnassamme on jatkuvasti käynnissä lukuisia hankkeita, joista monikaan ei ikinä saavuta ns. suurta yleisöä. Se vaatisi sitä, että osataan kertoa hankkeesta kiinnostavalla, käytännönläheisellä ja samastuttavalla tavalla. Suunnittelemalla viestintää huolellisesti se on mahdollista! 

Miten onnistun hankeviestinnässä? Viestinnän vinkit lastensuojelun uudistajille:

  1. Tutustu rahoittajan viestintäohjeisiin. Rahoittaja haluaa viestintää, joka tukee tavoitteita ja auttaa vahvistamaan hankkeen vaikutuksia ja tuloksia. 
  2. Mieti 3–5 tärkeintä kohderyhmää. Sieltä löytyy vastaukset, mitä viestintäkanavia kannattaa ottaa käyttöön.  
  3. Taustaorganisaation tuki. Millainen yleisö esimerkiksi taustaorganisaatioiden uutiskirjeillä on? 
  4. Käytä samaa hankeilmettä, sanamuotoja tai logoa kaikissa viestintäkanavissa.
  5. Osallista koko hanketiimi viestimään. Viestintä vaikuttaa sitä laajemmin, mitä useampi viestii. Tarkasta, että jokainen hanketoimija tietää hankeen nimen, mahdollisen lyhenteen ja viestinnän tavoitteet jo alussa. 
  6. Viesti hankkeen tuotoksista, virstanpylväistä ja saadusta positiivisesta palautteesta juhlien! 

Linkkejä materiaaleihin

Lastensuojelun Keskusliitto tuottaa runsaasti maksutonta asiantuntijamateriaalia liittyen lapsiin, nuoriin ja lastensuojeluun sekä viestintään. Kannattaa huomioida ainakin nämä seuraavat viime vuosina julkaistut kokonaisuudet:


SOILA, Sosiaaliset innovaatiot lastensuojelussa -koordinaatiohanke on Euroopan sosiaalirahaston pluskauden osarahoittama. SOILA tukee Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen ESR+ TL 5.1 -hankkeita. Lue lisää thl.fi/soila.

Euroopan unionin osarahoittama.

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sulje