Erityistarpeisten nuorten toimeentulo ja opiskelumahdollisuudet tulee turvata

Lapsen arki
7.8.2024
Erityistarpeisten nuorten toimeentulo ja opiskelumahdollisuudet tulee turvata

Lastensuojelun Keskusliitto on lausunut hallituksen esityksen luonnoksesta kansaneläkelain, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain sekä eräiden muiden etuuslakien muuttamisesta.

Esityksen mukaan kansaneläkkeen, takuueläkkeen, sairauspäivärahan sekä Kansaneläkelaitoksen kuntoutusrahaetuuksien alaikäraja nostettaisiin 16 vuodesta 18 vuoteen. Lisäksi työttömyysetuuksien maksamiseen pääsääntöisesti soveltuvan 18 vuoden alaikärajan osalta säädettyjä poikkeuksia, jotka eräissä tapauksissa sallivat työttömyysetuuden maksamisen alle 18-vuotiaalle, ehdotetaan rajattavaksi nykyiseen nähden. Vammaisetuuksista annetun lain mukaisia etuuksia puolestaan ehdotetaan muutettavaksi siten, että vammaistukea jatkossa maksettaisiin alle 18-vuotiaalle lapsen vammaistukena sekä 18 vuotta täyttäneelle aikuisen vammaistukena. Eläkettä saavan hoitotuen alaikärajaa nostettaisiin vastaavasti 18 vuoteen. Vammaisetuuksien saajat siirtyisivät näin ollen jatkossa aikuisille tarkoitettujen etuuksien piiriin 18 vuoden iässä nykyisen 16 vuoden iän sijasta.

Lastensuojelun Keskusliitto ei kannata esitettyjä muutoksia, sillä niillä katsotaan olevan kielteisiä vaikutuksia erityisesti erityistarpeisten nuorten toimeentuloon, opiskelumahdollisuuksiin, työllistymiseen ja itsenäistymiseen. Esitetyillä muutoksilla tavoitellaan pääasiallisesti säästöjä. Esitetyt leikkaukset kohdistuvat kuitenkin yhteiskunnassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleviin vammaisiin ja pitkäaikaissairaisiin nuoriin ja näin heikentävät heidän oikeuksiensa täysimääräistä toteutumista. Lisäksi on todennäköistä, että esitetyt muutokset johtaisivat toimeentulotuen tarpeen kasvuun, jolloin tavoiteltuja säästöjä ei saavutettaisi.

Erityisen tuen opiskelupaikkoja ei usein ole saatavilla erityistarpeisen nuoren kotiseudulla, jolloin opiskelut vaativat muuttamista toiselle paikkakunnalle kouluviikkojen ajaksi. Majoittuminen opiskelupaikkakunnalla aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia, joiden kattamiseksi nuoren kuntoutusraha on tarpeellinen. Kuntoutusrahaetuuksien poistaminen alle 18-vuotiailta heikentäisi merkittävästi perheiden edellytyksiä vastata näistä lisäkustannuksista ja vaarantaisi opiskelujen mahdollistumisen. Sellaisissakin tapauksissa, joissa erityistarpeinen nuori voisi asua kotonaan opintojen ajan, kuntoutusraha on tärkeä täydentävä tulonlähde erityisesti 17 vuotta täyttäneille nuorille, joista perhe ei enää saa lapsilisää. Kuntoutusrahan alaikärajan nosto todennäköisesti lisäisi erityistarpeisten nuorten toisen asteen opinnoista luopumista, joka lisäisi nuorten syrjäytymisriskiä ja heikentäisi heidän osallisuuttaan ja jatkokouluttautumismahdollisuuksiaan.

Elatusvastuun korostuminen esitettyjen muutosten myötä on erityisen ongelmallista erityislapsiperheissä, joissa usein ainakin toinen vanhemmista jää lapsen huolenpidon vuoksi työelämän ulkopuolelle, jolloin perheen taloudellinen tilanne on usein haastava.