Lastensuojelun laatua ei saa vaarantaa keventämällä sosiaalityön pätevyysvaatimuksia

Lastensuojelu
5.8.2024

Lastensuojelun Keskusliiton lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 12 §:n muuttamisesta.

Lastensuojelun Keskusliitto esittää huolensa hallituksen esityksestä, joka keventäisi tilapäisesti sosiaalityöntekijän tehtävissä toimivien kelpoisuusehtoja. Tämä muutos voisi heikentää lastensuojelun sosiaalityön osaamistasoa, mikä vaarantaisi asiakasturvallisuuden ja lasten oikeuksien toteutumisen. Lastensuojelutyö vaatii syvällistä sosiaalityön osaamista ja ymmärrystä, jonka varmistamiseksi sosiaalityöntekijöiden tulee täyttää korkeatasoiset pätevyysvaatimukset. Lastensuojelun Keskusliitto katsoo, että lainsäädäntöä on kehitettävä tavalla, joka tukee pitkäkestoisesti lastensuojelun laatua ja asiakasturvallisuutta, ei heikennä niitä.

Lue koko lausunto: Lastensuojelun Keskusliiton lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 12 §:n muuttamisesta