Hyppää sisältöön

Mobiililaitteiden käyttöön kouluissa tarvitaan yhtenäisiä käytäntöjä

Politiikka & Yhteistyö
Lapsen arki
Lausunnot ja kuulemiset
3.12.2024
Mobiililaitteiden käyttöön kouluissa tarvitaan yhtenäisiä käytäntöjä

Lastensuojelun Keskusliitto on antanut lausuntonsa opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksestä perusopetuslain muuttamisesta siten, että puhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö oppitunnin aikana sallittaisiin vain tiettyihin laissa säädettyihin tarkoituksiin. Lisäksi koulujen olisi annettava tarpeelliset järjestyssäännöt puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän aikana.

Jatkossa aluehallintovirastot voisivat ottaa myös oma-aloitteisesti tutkittavaksi, onko perusopetuslaissa tarkoitettu opetus järjestetty lain mukaisesti. Lisäksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset aluehallintovirastojen käytettävissä olevista sanktioista. Esi- ja perusopetuksen tavoitteisiin esitetään lisättävän liikunnallinen elämäntapa.

Lastensuojelun Keskusliitto pitää esitystä perusopetuslain muuttamisesta kannatettavana. Mobiililaitteiden käytön rajoittaminen oppituntien aikana sekä niiden opetusta tai oppimista häiritsevään käyttöön puuttuminen vahvistavat oppilaiden keskittymistä opetukseen ja sitä kautta turvaavat lapsen oikeutta oppimiseen sekä turvalliseen oppimisympäristöön. Esitys vahvistaa oppilaiden yhdenvertaista kohtelua. Jo tällä hetkellä osassa Suomen kunnista koulut määrittelevät järjestyssäännöissään oppilaiden puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytöstä ja säilytyksestä koulupäivän aikana, mutta tämä ei ole ollut kouluille pakollista. Näin ollen kunnissa ja kouluissa on hyvin erilaisia käytäntöjä mobiililaitteiden käytön suhteen.

Keskusliitto kuitenkin nostaa esille kysymyksen siitä, missä määrin esitys todellisuudessa muuttaa nykytilaa oppituntien ulkopuolelle jäävän koulupäivän osalta. Esityksessä todetaan, että edellytyksiä mobiililaitteiden käytön kieltämiselle kokonaan välitunneilla ei perusoikeuksien näkökulmasta ole, mutta että koulu voi ohjata sitä järjestyssäännöin. Hyvää tässä on se, että sääntöjä laadittaessa voidaan huomioida niin paikalliset tarpeet kuin henkilöstön, oppilaiden ja vanhempienkin näkemykset, mutta samalla se voi tarkoittaa sitä, että kunnissa ja kouluissa on todennäköisesti jatkossakin hyvin erilaisia kirjauksia ja toimintatapoja. LSKL pitääkin tärkeänä, että lain toimeenpanoon varataan riittävät resurssit sekä ohjeistetaan ja tuetaan kuntia sekä kouluja niin järjestyssääntöjen laatimisessa kuin niitä tukevan toimintakulttuurin sekä yhtenäisten käytäntöjen luomisessa.

Esityksen keskeisenä puutteena LSKL näkee sen, ettei lapsia ja nuoria ole kuultu lainvalmistelun aikana. Kun kuuleminen toteutetaan vasta lainvalmistelun ollessa jo näin pitkällä, voidaan perustellusti kysyä, onko kyse pikemminkin vain muodollisesta kuulemisen toteuttamisesta kuin lasten ja nuorten tosiasiallisesta mahdollisuudesta saada näkemyksensä kuuluviin. YK:n lapsen oikeuksien komitea on Suomelle kesäkuussa 2023 antamissaan suosituksissa suositellut, että lapset osallistetaan päätöksentekoon kaikissa lapsiin liittyvissä asioissa myös valtakunnallisessa politiikanteossa.

LSKL kannattaa aluehallintoviraston toimivallan muuttamista niin, että aluehallintovirastot voivat toteuttaa valvontaa säädöksen toimenpanoon liittyen sekä liikunnallisen elämäntavan lisäämistä esi- ja perusopetuksen tavoitteisiin.

Puhelimiin ja muihin mobiililaitteisiin liittyvä keskustelu kattaa lasten ja nuorten elämän kokonaisvaltaisesti, jolloin on hyvä huomioida myös lasten ja nuorten vapaa-aika sekä kodin ja vanhempien merkitys digikasvatuksessa. Samalla on tärkeä muistaa, että koulu toimii suunnannäyttäjänä yhteiskunnassa ja voi esimerkillään vaikuttaa myös lasten, nuorten ja perheiden vapaa-ajan toimintaan.

Lue koko lausunto: Lastensuojelun Keskusliiton lausunto opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esityksestä perusopetuslain muuttamiseksi (pdf)

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sulje