Raskaussyrjinnän torjumiseen on löydettävä tehokkaat keinot

Lapsen arki
10.10.2024
Raskaussyrjinnän torjumiseen on löydettävä tehokkaat keinot

Lastensuojelun Keskusliitto on pettynyt hallituksen aikeisiin helpottaa määräaikaisten työsuhteiden solmimista. Mikäli ehdotettu lainsäädäntö hyväksytään, uhkaa se vesittää lupaavasti alkaneen työn raskaussyrjinnän kitkemiseksi.

Lastensuojelun Keskusliitto on antanut lausuntonsa sosiaali- ja terveysministeriön asettamalle Työelämän tasa-arvo ja perhevapaat -työryhmälle. Työryhmä kysyi sidosryhmiltä näkemyksiä raskaussyrjinnän torjuntaan ja muun muassa vanhempainvapaiden tasaisempaan jakautumiseen liittyen. Joka neljäs raskaana oleva kokee syrjintää, käy ilmi STM:n tuoreesta Raskaussyrjintä Suomessa -raportista. Ilmiö on todellinen ja koskettaa vuosittain tuhansia raskaana olevia. Yleisin syrjinnän muoto on, ettei määräaikaista työsuhdetta jatketa.

Keskusliitto pitää hyvänä, että hallitus on asettanut työryhmän pohtimaan keinoja raskaussyrjinnän kitkemiseksi. On kuitenkin ristiriitaista, että samaan aikaan hallitus haluaa helpottaa määräaikaisten työsuhteiden solmimista. Suurin osa määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevistä on naisia, ja lähes 60 prosenttia heistä on alle 34-vuotiaita. Kun ottaa huomioon Suomen historiallisen matalan syntyvyyden sekä eron toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä, niin on välttämätöntä, että hallitus keskeyttää määräaikaisiin työsuhteisiin liittyvän valmistelun.

Lastensuojelun Keskusliitto kannattaa, että ansiosidonnaista vanhempainvapaata pidennetään siihen asti, kunnes lapsi on 18 kuukauden ikäinen. Keskusliiton mielestä myös ei-synnyttävän vanhemman kiintiötä kannattaa pidentää. Näin voidaan lisätä toisen vanhemman, monessa tapauksessa isän, vanhempainvapaan käyttöä sekä torjua lapsiperheköyhyyttä. Vapaita tulisi myös voida siirtää muulle läheiselle henkilölle, kuten lapsen isovanhemmalle. Tämä vahvistaisi vanhempien työllisyyttä ja mahdollistaisi lapselle entistä merkityksellisemmän suhteen luomisen muihinkin läheisiin.

Toivomme, että hallitus tekee viimeistään puoliväliriiheen mennessä päätökset, joilla vahvistetaan työelämän tasa-arvoa. Keinoja on – toivomme, että hallituksella on myös rohkeutta tarttua niihin.

Lue koko lausunto: Lastensuojelun Keskusliiton lausunto Työelämän tasa-arvo ja perhevapaat -työryhmälle (pdf)