Lastensuojelun Keskusliiton kevätkokous 2024: Niukkeneva rahoitus haastaa järjestöjä tulevina vuosina

21.5.2024

Hallituksen tekemät leikkauspäätökset sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituksesta pakottavat järjestökenttää uudistamaan toimintaansa. Lastensuojelun Keskusliiton kevätkokouksessa ja jäsenpäivässä 21.5.2024 pohdittiin, millä keinoin järjestöt voivat kehittää toimintaansa sekä edelleen tavoittaa ja auttaa heikoimmassa asemassa olevia lapsia, nuoria ja perheitä.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt tekevät elintärkeää työtä suomalaisten hyvinvoinnin eteen. Ne täydentävät julkisia palveluita ja tarjoavat sadoille tuhansille suomalaisille apua ja tukea.

– On erittäin tärkeä kysymys, millainen maa Suomi on lapsille ja perheille, sanoi kevätkokouksen avannut sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen.
– Palvelujärjestelmämme tulisi pystyä tunnistamaan muuttuvan ajan muuttuvat tarpeet ja löytämään ne, jotka eniten tukea tarvitsevat. Esimerkiksi vanhemmuus on tässä ajassa usein vaikeaa, ja siihen kohdistuu paljon paineita ja kyseenalaistavaa puhetta. Tällaisissa kohdissa järjestöt ja seurakunnat ovat tärkeässä roolissa julkisten palvelujen tukena.

Grahn-Laasonen kutsui järjestöjä osallistumaan aktiivisesti väestöpoliittiseen keskusteluun ja toivoi, ettei rahoituksen leikkauksia koeta järjestöissä arvostuksen puutteena. Yhteiskunnallisten muutosten ja hyvinvointihaasteiden keskellä järjestöjen tarjoama tuki on ensiarvoisen tärkeää.

Lastensuojelun Keskusliiton sääntömääräinen kevätkokous järjestettiin Helsingissä tiistaina 21.5.2024. Kevätkokouksessa käsiteltiin keskusliiton vuosikertomus, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus sekä äänestys- ja vaalijärjestys. Samana päivänä keskusliitto järjesti ensimmäistä kertaa myös jäsenpäivän kaikille järjestö- sekä kunta- ja hyvinvointialuejäsenilleen yhteistyön lisäämiseksi ja yhteisten asioiden käsittelemistä varten.

Lisää ennakointia ja vaikuttavuutta

Kevätkokouksen yhteydessä järjestetyssä Lastensuojelun Keskusliiton jäsenpäivässä kuultiin STEA:n johtaja Hanna Heinosen sekä Aivoliiton toiminnanjohtaja Mika Pyykön puheenvuorot, joissa puntaroitiin sotejärjestöjen rahoituksen kysymyksiä eri puolilta.

Hallituksen kehysriihessä tekemät päätökset nopeuttavat ja kasvattavat hallitusohjelmaan jo kirjattuja leikkauksia, jolloin STEA:n sosiaali- ja terveysalan järjestöille jakama summa pienenee merkittävästi lähivuosina. Vuonna 2025 STEA-​avustuksia myönnetään 80 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna, jolloin avustuksen taso oli 383 miljoonaa, vuonna 2026 avustusten määrä laskee 278 miljoonaan ja seuraavana vuonna 252 miljoonaan, mikä on jopa kolmanneksen vähemmän kuin tänä vuonna.

– Haluamme silti jatkossakin pystyä tukemaan eriarvoisuutta vähentävää sekä osallisuutta ja ihmisten voimavaroja lisäävää toimintaa, sanoi Hanna Heinonen. – Järjestöjen työn merkitys ei ole kadonnut mihinkään ja hanketoiminta mahdollistaa uudistumisen, mikä on tärkeää toiminnan vaikuttavuuden kannalta. Avustuksia tullaan kohdentamaan vaikuttavaan toimintaan, jonka tarve on perusteltu.

Mika Pyykkö muistutti, ettei järjestöjen tehtävä ole ainoastaan ratkoa olemassa olevia hyvinvointihaasteita, vaan ennakoida ja vaikuttaa niiden juurisyihin.

– Uskon järjestötyön voimaan ja siihen, että yleishyödyllinen järjestö voi muuttaa maailmaa jopa julkishallintoa enemmän, Pyykkö sanoi. – Uskon myös, että me järjestöissä voimme olla nykyistä vaikuttavampi voima, kunhan sisäistämme vaikuttavuusperustaisen toimintatavan ja rakennamme yhteistä ilmiöymmärrystä.

Rahoitustilanteen niuketessa järjestöjen on entistä tärkeämpää tehdä yhteistyötä keskenään, koordinoida mahdollisia päällekkäisyyksiä sekä toimia aiempaa vaikuttavammin. Lastensuojelun Keskusliitto tunnistaa keskusjärjestöroolinsa muutoksen tukena ja pyrkii tarjoamaan entistä vahvemmin apua jäsenilleen, joiden tehtävä suomalaisessa yhteiskunnassa lasten, nuorten ja perheiden auttajina on äärimmäisen tärkeä.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt Suomessa

• Suomessa toimii sosiaali- ja terveysalalla 10 708 järjestöä, 10 183 yhdistystä sekä 525 säätiötä. (SOSTE/PRH 2023)
  • Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä on 1,3 miljoonaa jäsentä ja niiden toimintaan osallistuu puoli miljoonaa vapaaehtoista. Ne työllistävät kymmeniä tuhansia sotealan ammattilaisia. (SOSTE 2020)
  • Lapsi- ja perhejärjestöt ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöjen suurin ryhmä. Jopa 27 % sotejärjestöistä toimii lasten ja perheiden parissa. (SOSTE/PRH 2023)

Lastensuojelun Keskusliiton sääntömääräinen kevätkokoukseen 21.5.2024 osallistui yhteensä 47 yhdistyksen jäsenyhteisöjen edustajaa.

Lisätietoja antavat:

Toiminnanjohtaja Ulla Siimes, ulla.siimes@lskl.fi, p. 040 553 0981
Viestinnän ja vaikuttamisen johtaja Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480