Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® puhutaan vaikuttavuudesta

Lastensuojelu
8.10.2024
Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® puhutaan vaikuttavuudesta

Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® Tampere-talolla 8.–9.10.2024 työskennellään vaikuttavuuden ja vaikuttamisen teemojen parissa. Vaikuttavinta tukea lastensuojelussa on kokemus välittämisestä.

Vuosittain järjestettävät Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® kokoavat Tampere-talolle 8.–9.10.2024 noin tuhat lasten kanssa työskentelevää ammattilaista. Lastensuojelupäivillä kysytään, onko lastensuojelussa mahdollista yhtäaikaisesti lisätä vaikuttavuutta ja säästöjä.

Lastensuojelussa kohdataan vuosittain kymmeniä tuhansia lapsia ja nuoria, jotka ovat kohdanneet erilaisia haavoittavia kokemuksia. Vuonna 2023 lastensuojeluilmoitus tehtiin 110 269 lapsesta eli 10,2 prosentista kaikista lapsista. Avohuollon asiakkuudessa oli yhteensä 38 531 lasta, huostassa 11 300 lasta ja kiireellisesti sijoitettuna 4 873 lasta (THL). Nämä ovat suuria lukuja. Sijaishuollon tarve on kasvanut viime vuosina jatkuvasti.

Tutkimustiedon valossa lapsia on mahdollista lastensuojelun keinoin suojata kuormittavilta kokemuksilta ja kaltoinkohtelulta, ja niiden haitallisia vaikutuksia voidaan vähentää interventioilla ja esimerkiksi vanhemmuustaitojen ohjauksella. Meneillään olevassa lastensuojelulainsäädännön kokonaisuudistuksessa lastensuojelun visioksi on määritelty lapsen ja hänen läheistensä luottamus lastensuojeluun ja sen vaikuttavuuteen.

Onnistuuko lastensuojelu tässä kuten sen tulisi? Millä eväillä se voi onnistua?

On selvää, että lastensuojelun järjestelmänä tulee pyrkiä vaikuttavuuteen, ja että alalla pitkään jatkuneet rakenteelliset ongelmat on korjattava. Lastensuojelussa vaikuttavuus toteutuu, kun lasten, nuorten ja perheiden tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti. Vaikuttava lastensuojelu vaatii aikaa ja resursseja.

Mikä on aidosti vaikuttavaa?

Ratkaisuja lastensuojelun rakenteellisiin ongelmiin on selvitetty pitkään ja ne ovat pitkälti tiedossakin. Työntekijöiden palkka, työolot ja johtaminen on saatava kuntoon. Työvoimapula on pystyttävä ratkaisemaan. Lastensuojelun tutkimus-, ja kehittämistoimintaan tulee satsata ja koulutusta lisätä. Lastensuojelua on johdettava tiedolla ja sen vaikuttavuutta tulee arvioida yhteisillä mittareilla sekä keräämällä vertailukelpoista seurantatietoa.

Asiakkaan näkökulmasta vaikuttavuus rakentuu vuorovaikutukselle, luottamukselle, kohtaamiselle ja ammattilaisen osaamiselle. Kriittistä on, onnistuuko ammattilainen asiakkaan kannalta oikeiden arvioiden ja päätösten tekemisessä. Vaikuttavinta tukea on kokemus arvostamisesta ja välittämisestä. Se, mikä ammattilaiselle on asiakassuhde, on lapselle ja perheelle elämä.

Valtakunnallisten lastensuojelupäivien® ohjelmassa arvioidaan vaikuttavuutta monelta kulmalta. Alaseminaareissa keskustellaan muun muassa isyystyöstä, väkivallan ehkäisemisestä, koko perheen kuntouttamisesta, maahanmuuttajaperheiden tukemisesta sekä näyttöön perustuvista terapiainterventioista.

Valtakunnalliset lastensuojelupäivät® järjestetään tänä vuonna jo 60. kerran. Päivät juontavat TikTok-sossut (tiktoksossut.fi) Maija Haapala ja Camilla Jokela. Lastensuojelupäivien muita puhujia ovat muun muassa esittelijäneuvos Tapio Räty, lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, Itlan toimitusjohtaja Katri Vataja sekä tietokirjailija Saku Tuominen. Päivät avaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso. Kokemusklubilla (lastensuojelupaivat.fi) osallistujat pääsevät pohtimaan lastensuojelun vaikuttavuutta yhdessä lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden kanssa. Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® myönnetään myös Lastensuojelun arjen sankarit -palkinto 2024.

Toimittajat ovat tervetulleita tapahtumaan. Edellytämme ilmoittautumista etukäteen. Autamme haastattelujen sopimisessa ja tarjoamme medialle työskentelytilan.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Juuli Hurskainen, viestinnän ja vaikuttamisen johtaja, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480

Sonia Kuutti, järjestökoordinaattori, tapahtumavastaava, sonia.kuutti@lskl.fi, p. 040 848 6381

Kommentit (0)