Lapset mukaan vaikuttamaan!
Lapsen oikeuksien viikolla 19.–23.11. kouluissa on oiva tilaisuus ottaa oppilaat mukaan toimimaan ja vaikuttamaan asioihin. Verkosta löytyy valmiita materiaaleja, joiden tuella opettaja voi vaikkapa heittäytyä oppilaiden kanssa pohtimaan, mitä kehitettävää olisi luokan toimintatavoissa.
Kansainvälistä Lapsen oikeuksien päivää vietetään maailmanlaajuisesti 20.11. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi.
Tänä vuonna teemana on osallisuus. Kouluille tarjotaan eväitä viettää toiminnallista teemaviikkoa, jonka aikana oppilaat ja opettajat voivat tutustua lapsen oikeuksiin yhteisen tekemisen kautta.
Ensimmäistä kertaa vietettävän teemaviikon takana on lapsi- ja nuorisojärjestöjen, lapsiasiavaltuutetun toimiston, seurakuntien ja valtion toimijoiden yhteinen viestintäverkosto, jota Lastensuojelun Keskusliitto koordinoi. Verkosto on tuottanut lapsen oikeuksien viikon verkkosivuille valmiita tehtäviä, tuntisuunnitelmia ja oppimateriaaleja, joista opettajat voivat valita omalle koululleen sopivimman tavan osallistua yhden oppitunnin, yhden koulupäivän tai koko viikon ajan.
Opettaja voi materiaalin tuella lähteä luokkansa kanssa pohtimaan, millaisen toimintatapoja koskevan muutoksen se haluaisi toteuttaa. Tahdotaanko vaikkapa parantaa ryhmähenkeä, kehittää koekäytäntöjä tai parantaa työrauhaa? Sivustolta löytyy myös lyhyt video, jonka kautta pääsee tutustumaan osallisuuden monimuotoisuuteen, sekä osallisuusaiheisia Kahoot-tietovisakysymyksiä, ristikoita ja värityskuvia.
Osallisuus sairaalaopetuksessa
Joukko lapsia Tampereen lastenparlamentista, opettajia ja lapsen oikeuksien viestintäverkoston jäseniä kokoontui elokuussa kehittelemään materiaaleja kouluille.
Erityisluokanopettaja Minna Kamppuri lähti mukaan, sillä hän haluaa edustaa lapsia, joiden ääni ei tule kuulluksi tai joiden rohkeus ei riitä tuomaan omia mielipiteitä esille. Kamppurilla on kehitysvammainen tytär, ja hän työskentelee sairaalaopetusta antavassa Tikkamäen koulussa Joensuussa.
– Lapsen ja nuoren osallisuus on äärimmäisen tärkeää. Keskustelen esimerkiksi aina ennen osastohoidon aikaista hoitoneuvottelua oppilaan kanssa ja kysyn, mitä hän haluaa minun tuovan esiin neuvottelussa. Näin hän pystyy vaikuttamaan omien asioidensa käsittelyyn, eikä mikään tule hänelle tilanteessa yllätyksenä.
Luokanopettaja Aino Parviainen espoolaisesta Kuitinmäen koulusta on huomannut, että oppilaat tuntevat itsensä tärkeiksi ja saavat koulupäivästä kiinni henkilökohtaisella otteella päästessään vaikuttamaan – vaikka pieneenkin asiaan äänestyksen kautta.
– Tuntuu, että oppilaiden silmät oikein loistavat, kun he pääsevät vaikuttamaan.
Parviainen kannustaa oppilaitaan kyseenalaistamaan asioita, mutta näiden on myös pystyttävä perustelemaan kantansa asiallisesti ja ketään loukkaamatta.
– Osallisuus tulee esille myös monessa uuden opetussuunnitelman kohdassa.
Luokanopettaja Susanna Wåghals-Päätalo oululaisesta Pateniemen koulusta on saanut oppilailtaan positiivista palautetta siitä, että hän osallistuu lasten juttuihin; välitunnin pihapeleihin tai elokuvan tekemiseen.
– Kuuntelen, mitä lapset haluaisivat tehdä, ja menen siihen mukaan.
Tikkamäen, Kuitinmäen ja Pateniemen koulut osallistuvat lapsen oikeuksien viikkoon.
– Olen lupautunut pitämään aamunavauksen, ja lipunnoston järjestämme myös. Sain täältä verkostopäivästä niin paljon ideoita, että mietin jo, miten ehdin ne kaikki toteuttaa, nauraa Wåghals-Päätalo.
Kommentit (0)